home algemeen nieuws agenda externe competitie interne competitie film jeugd interactief contact
nieuwsoverzicht 2018
nieuwsoverzicht 2017
nieuwsoverzicht 2016
nieuwsoverzicht 2015
nieuwsoverzicht 2014
nieuwsoverzicht 2013
nieuwsoverzicht 2012
nieuwsoverzicht 2011
nieuwsoverzicht 2010
nieuwsoverzicht 2009
nieuwsoverzicht 2008
nieuwsoverzicht 2007
nieuwsoverzicht 2006
nieuwsoverzicht 2005
nieuwsoverzicht 2004
nieuwsoverzicht 2003
nieuwsoverzicht 2002
nieuwsoverzicht 2001
nieuwsoverzicht 2000

Anne Haast geeft les aan SMB-jeugd

door Hans van Leeuwen, dinsdag 23 oktober 2018



Afgelopen vrijdagavond, 19 oktober, kwam Anne Haast opnieuw naar ‘t Hert voor een schaakles aan SMB-jeugd, deze keer weer aan de hoogste groepen. De Herfstvakantie weerhield 17 jeugdleden er niet van zich te komen laven aan de kennis en kunde van de meervoudig Nederlands kampioen bij de vrouwen. Onderwerp van de avond was de ‘open lijn’.

Over het algemeen is onze schaakjeugd tactisch redelijk onderlegd. Dit houdt verband met de gehanteerde lesmethode (de Stappenmethode), waarin een zwaar accent ligt op tactiek. De reden daarvan zal zijn dat strategische kennis aan belang wint naarmate er minder elementaire fouten worden gemaakt. Met andere woorden: het heeft geen zin om iemand de pionneneilandtheorie in de maag te splitsen als diegene stukken bij de vleet blijft weggeven, eenvoudige combinaties niet ziet en standaard eindspelen niet beheerst. Maar een les over strategie kan natuurlijk geen kwaad, al was maar om kinderen het besef bij te brengen dat schaken veel meer is dan met elke zet proberen een stuk te winnen of mat te zetten.

De ‘open lijn’ dus. Hoe gebruik en krijg je die en wat kun je ermee, daar ging het over. Na een opwarmertje kregen de kinderen vijf stellingen voorgelegd waarin de ‘open lijn’ een rolde speelde en op vijf verschillende manieren benut kon worden, waarbij het aan de kinderen was om uit te vinden welke manier op welke stelling betrekking had en welke zet daar bij hoorde (zie hieronder).




Een pittige oefening, maar toch niet te moeilijk, al ging misschien de manier ‘Lijn tijdelijk sluiten om te verdubbelen of tripleren’ wel wat ver. Tot slot werd een partij nagespeeld waarbij de kinderen in groepsverband en quizvorm vijf keer de opdracht kregen om de beste uit drie mogelijke voortzettingen te kiezen. Het spreekt vanzelf dat die opdrachten met de ‘open lijn’ te maken hadden. Over het algemeen bleven de kinderen gedurende de twee uur die de les duurde gretig en geconcentreerd, juist dankzij de Herfstvakantie vermoedelijk.

Een heel interessante les die de kinderen enig strategisch besef bijgebracht moet hebben.

Hans van Leeuwen






wachtwoord vergeten?