home algemeen nieuws agenda externe competitie interne competitie film jeugd interactief contact
nieuwsoverzicht 2018
nieuwsoverzicht 2017
nieuwsoverzicht 2016
nieuwsoverzicht 2015
nieuwsoverzicht 2014
nieuwsoverzicht 2013
nieuwsoverzicht 2012
nieuwsoverzicht 2011
nieuwsoverzicht 2010
nieuwsoverzicht 2009
nieuwsoverzicht 2008
nieuwsoverzicht 2007
nieuwsoverzicht 2006
nieuwsoverzicht 2005
nieuwsoverzicht 2004
nieuwsoverzicht 2003
nieuwsoverzicht 2002
nieuwsoverzicht 2001
nieuwsoverzicht 2000

Win een paard, win de partij

door Alexander Greefhorst, zaterdag 28 november 2015
Vrijdag 13 november speelde SMB 7 uit tegen het Arnhemse jeugdteam ASV 12. Helaas moesten we ons tweede bord leeg laten, maar omdat bij de Arnhemmers hun derde bord ook leeg bleef, konden na wat geschuif met de indeling alsnog drie wedstrijden van start gaan. De avond eindigde in een 3-0 overwinning voor SMB 7, mede dankzij twee prachtige overwinningen van onze jeugdspelers Isaï Zorlu en Boaz Moerman!


[Stelling na 35. Tc5]

De wedstrijden die jeugdspelers op hun clubavonden spelen, zijn vaak met veel minder bedenktijd dan tijdens externe wedstrijden. Het gevaar van te snel spelen ligt dus snel op de loer, zeker als twee jeugdspelers tegen elkaar spelen. Zo was bijvoorbeeld op bord 4, waar Isaï Zorlu tegen Berke Bulgurcu speelde, het tempo zo hoog dat Isaï na 14 dankzij een penning al een paard voor stond. Vervolgens probeerde Isaï met een paardoffer mat te forceren, maar daar trapte Berke niet in. In plaats daarvan ruilde Berke de dames af, waardoor Isaï met nog steeds ditzelfde paard voorsprong en een doorbrekende pion het eindspel in kon. Isaï dacht vervolgens met een paardenvork een kwaliteit te kunnen winnen (zie diagram links: 35. … Pf4+ 36. Kh2 Pxd3), beide partijen zagen echter niet dat Isaï door schaak juist dit paard kon verliezen (37. Td5+)! Wit speelde in plaats daarvan 37. Tc7+ Kd6 38. Td1 Kxc7 39. Txc3, en met een toren en een pion voorsprong wist Isaï dit eindspel mooi uit te spelen.



[Stelling na 15. ... Tc8]

Op bord 1 speelde Alexander Greefhorst met wit tegen Max Timmers en kreeg na 9 zetten ook een paard cadeau. Max was zo geconcentreerd op zijn doorlopende h-pion dat hij niet in de gaten had dat de centrumpion die zijn paard dekte geslagen werd. Eenmaal op h3 liep de pion zich vast, en bleef eenzaam achter omdat de andere stuken de witte veste niet konden bereiken. Ondertussen probeerde Alexander zijn loper te ruilen tegen een paard op h6 (zie diagram links), in de hoop de zwarte veste open te breken. Max zag de bui al hangen, en in plaats van de loper terug te slaan, gaf hij zijn paard in de hoop de diagonaal c1-h6 beter te dekken met 16. … f6. Met twee stukken voorsprong kon Alexander beginnen met stukken afruilen, totdat hij alleen nog een toren en een paar pionnen over hield. Het tweede bordpunt was dus binnen.


[Stelling na 37. ... Td8]

De langste partij werd gespeeld op bord 3 tussen Boaz Moerman (wit) en Teun Gal. Beide jeugdspelers speelden een zeer gelijk opgaande partij, waarbij zodra het even iets gecompliceerder werd (bijvoorbeeld bij een penning), het gevaar zo snel mogelijk werd afgeruild. Pas na 28 zetten ging het mis, Teun dacht een koningsaanval op te kunnen bouwen, maar de Arnhemmer vergat dat na een schaak en een tempozetje van Boaz zijn zet stukverlies zou betekenen. Welk stuk? Een paard dus. In de andere twee partijen bleek een paard verliezen gelijk te staan aan de partij verliezen, en binnen een paar zetten kreeg Boaz dan ook de kans om het af te maken met een Mat-in-tien (zie diagram). Deze werd helaas niet gezien (38. Pb7), de Mat-in-vijf die daarop volgde (38. … Da2) helaas ook niet, en ook de drie keer dat wit Mat-in-drie kon geven werden helaas gemist. Het eindspel werd spannend (beide spelers een tweede dame), spannender (wie behoudt het tempo?) en spannendst (kan Boaz ontsnappen aan eeuwig schaak), maar Boaz bleef opletten en wist de overwinning binnen te slepen.


Het gevaar van te vroeg juichen ligt natuurlijk in een klein hoekje, maar dankzij deze 3-0 overwinning staat SMB7 wel mooi derde in de competitie. Het moraal van dit verhaal: wees voorzichtig op je paarden, want verlies je een paard, verlies je de partij!

P.S.: De oplossing van de Mat in 10 is:

38. Dxh6 Dh7 39. Df6+ Dg7 40. Dxd8+ Kh7 41. Dh4+ Dh6 42. d8=D f2 43. Dxh6+ Kxh6 44. Dh8+ Kg5 45. Tdxf2 Th7 46. Kf6+ Kh5 47. Tf5#

De oplossing van de Mat in 5 na 38. Pb7 Da2 is:
39. 1Dxh6 Kg8 40. Tg1+ Kf7 41. Tg7+ Kf8 42. Df6+ Df7 43. Dxf7

Alexander Greefhorst


wachtwoord vergeten?