Schaken en verleiden

Schaakbeeld 74, zaterdag 26 november 2011
Alles lijkt er in de massamedia om te draaien visuele beelden te laden met erotiek. Dat geldt zeker voor sport. Neem nu tennis. Kort gerokte, bruinverbrande tennismeisjes die heel bevallig over het gravel huppelen. Hun mannelijke equivalenten zijn stoere binken, "hardhitters", die een bal met meer dan 200 km. per uur over het net kunnen jagen en dan "very slow" met hun polsbandje de transpiratiedruppels van hun voorhoofd wissen. Sportbeelden doordesemt met erotische symboliek.

Hoe zit het met schaken? In het café of op het strand zul je niet snel een meisje versieren door voor te stellen een potje te schaken. Het idee alleen al. Je wordt weggekeken. Ondanks leuke promotiefilmpjes van de KNSB komen we niet snel af van het imago dat schaken heeft: een moeilijke denksport. Iets voor professoren en wereldvreemde nerds. Schaken is niet sexy, wordt geassocieerd met "nadenken" en nadenken is tegenwoordig geen pre, eerder een min. Nadenken is inhoud en tegenwoordig gaat het veel meer om vorm en lekkere verpakking.

Moeten we als schakers meegaan met de trend alles erotisch te verpakken? Ja, mits de inhoud niet ondergeschikt gemaakt wordt aan de vorm. Ik vind dat we alle verleidingsregisters moeten opentrekken en alle reclametruckjes moeten benutten om schaken te promoten. Als de verpakking niet goed oogt, zal het product (hoe fantastisch ook) niet verkopen.

Dus de boodschap is: goede reclame-experts inschakelen. Ons spel geraffineerd en "nieuw" in de markt zetten. Het schaakspel met kekke slogans en nieuwe "eigentijdse" visuele beelden promoten. Plaatjes vol erotische close-ups. Daar vang je de aandacht mee. Zowel bij de jeugd als de volwassenen.

Er komen wervingsaffiches die afwijken van het huidige patroon. Geen nadenkende man die, met een vuist onder zijn kin, tuurt naar speelstukken op een schaakbord. Ook geen schaakstukken en profiel tegen een donkere achtergrond. Zeker geen zaal met alleen schakers. Nee, affiches en posters gaan er in de toekomst anders uit zien. Ik geef wat voorbeelden:

Een rijpe vrouw in lingerie liggend op een sofa. Ze kijkt door lange wimpers naar een schaakbord. Een gemanicuurde hand (bloedrood gelakte nagels) pakt een toren (fallisch symbool) vast en met haar lippen kust ze een pion in haar andere hand. Motto: "Schaken is een ondeugend spelletje"

of...

Jonge bloedmooie mensen aan het strand, hip gekleed, die onder palmbomen bij een ondergaande zon een partijtje schaak spelen. "Chess on the beach"

of...

Een vlot stelletje danst op een groot schaakbord, wervelend langs grote schaakstukken. Een meisje gekleed in een glitterjurkje, het andere meisje in strak modieus pak. "Schaken laat je uit de kast komen"

of...

Een affiche dat is volgeschreven met de volgende teksten:
Schooljongens doen het, het buurmeisje doet het, studentes doen het, de dienstmeid doet het, de pastoor doet het, verpleegsters doen het, pubers doen het, echtparen doen het, prille paartjes doen het. "Schaken natuurlijk"

of...

Twee bergbeklimmers die in het Himalaya gebergte op een rotsrichel op 8000 meter hoogte in hun
bivaktentje schaken. Op de achtergrond zie je tegen een staalblauwe hemel vele bergtoppen. Op menige van die bergtoppen klinken kreten als "mat", "aanraken is zetten". "Schaken brengt je tot hoogtepunten"

of...

Blik op de Amsterdamse wallen, het red light district. Een man komt gedesillusioneerd een peeskamertje uit en trekt chagrijnig zijn rits dicht. "Bevrediging vind je pas in het schaakspel"

Deze afficheboodschappen zullen op den duur hun effect gaan sorteren. Zeker als ze veel en regelmatig te zien zijn. Op billboards, op tram- en bushokjes. Echt succes is verzekerd als de SGP in de 2e Kamer vragen erover gaat stellen ("Vindt de minister ook niet dat de grenzen van fatsoen en zedelijkheid zijn overschreden?").

Frans Drummen