|
|
|
|
Jeugdschaak SMB
maandag 11 maart 2013 |
|
|
|
Hierbij weer een berichtje over het jeugdschaak bij SMB. Vanaf de kerstvakantie zijn Henny Goverde en Huub Jansen het team begeleiders/trainers komen versterken. Heel fijn. Dat maakt het mogelijk om vier groepjes van kinderen samen te stellen (van ongeveer gelijke speelsterkte) met een vaste trainer. Totaal zijn er nu 20 kinderen actief.
Taakverdeling
Huub Jansen traint de 4 sterkste en meeste gevorderde kinderen. De ene week is er een groepstraining, de andere week op individuele basis. Henny Goverde pakt de training op van de kinderen die bezig zijn met Stap 2 en Stap 3. Jan Aalbers de kinderen die bezig zijn met Stap 2 en halverwege Stap 1. Ikzelf neem de jongste groep voor mijn rekening en de nieuwkomers. Gerard Eickmans verzorgt de administratieve verwerking van de partijen, competitie en puntentelling en de logistiek die hiermee samenhangt.
Opzet
We volgen de stappenmethode, maar zoeken ook zelf als begeleiders eigen speel- en trainingsmateriaal op via internet en anderszins. Zo proberen we het programma aantrekkelijk en gedifferentieerd te maken zowel voor de kinderen als voor onszelf. Het eerste deel (ongeveer een half uur) van de avond is gezamenlijk les als groepje, daarna staat het spelen van schaakpartijtjes centraal. We zijn nu enige weken met deze opzet bezig en ondanks dat het nog pril is kan al geconcludeerd worden dat het stimulerend werkt en iets extra's oplevert vergeleken met de vorige speelperiode. Er wordt best hard gewerkt en iedere trainer/begeleider geeft een eigen accent. Als iedereen er is, dan is het een intensieve avond. Ter illustratie een beeldverslag van het jeugdschaak van afgelopen vrijdagavond 8 maart 19.00-20.30 uur in wijkcentrum de Klokketoren. Tijn, Kevin en Pim waren die avond verhinderd.
Met het hele groepje een ezelsbruggetje (MORA) op een papiertje uitgeschreven over de openingsprincipes bij het schaakspel. De letters staan dan voor: Midden van het bord bezetten, Ontwikkelen van stukken, Rokade, Aanvallen. Met het hele groepje een vraag- en antwoordspelletje gedaan over terminologie van het schaken. Voorbeelden: Wat betekenen woorden als promotie, rokade, diagonaal, etc? Iedereen heeft voor het eerst een partij genoteerd, althans de eerste 10 zetten ervan. Volgende week gaan we hun partij in het groepje doornemen om te kijken of ze de openingsregels (MORA) een beetje hebben gevolgd. Noteren is in de praktijk nog best lastig voor ze. Volgende keer gaan we daar op door. Er worden verschillende partijtjes gespeeld en ze krijgen de nodige aanwijzingen. Het is een erg leuk groepje dat prima ontvankelijk is voor het schaken leren. Ze pikken zaken best snel op. De nieuwkomers Kobus, Boris en Rafael krijgen voor het eerst het stappenboekje 1 mee naar huis om wat huiswerk te maken.
|
|
|
Jan gaf een simultaan tegen Rik, Boaz en Guus. Gaf hints en aanwijzingen tijdens deze partijen. Wat zijn goede zetten? Stil staan bij de verschillende keuzes die gemaakt kunnen worden. Teun, die het eerste deel van de avond bij groepje 1 zat, schoof ook aan bij dit groepje.
Henny had thuis een aantal eindspelstudies met pionnen uitgewerkt en vervolgens met de kinderen doorgenomen. Het is een clever groepje dat hij begeleidt. Hij vertelde me dat ze heel kritisch zijn en scherpe vragen stellen waar je goed op voorbereid moet zijn. Deze groep kan al een stevige schaakpartij spelen.
Huub heeft een lessenpakket samengesteld waarbij in de groepstrainingen de nadruk ligt op strategie (plannen maken en deze toepassen in opgaven en partijen) en opening. Bij de individuele trainingen is de stappenmethode het uitgangspunt met ruimte voor de analyse van eigen partijen. Er is veel leergierigheid in deze groep en al veel aanwezige schaakkennis. Het toepassen van de kennis en vaardigheid in de eigen partij is het terrein waarop deze jeugdige schakers flinke stappen gaan zetten!
Verdere plannen
In april aanstaande gaan we, op verzoek van basisschool de Hazesprong, een eenmalige schaakclinic voor de schooljeugd op locatie geven. We hopen dan nog enige kinderen extra te enthousiasmeren voor het schaakspel en inzet is zeker ook om ze toe te leiden naar de jeugdclub van SMB. Hoe mee jeugdaanwas, des te beter. Tot slot, mocht je nog een buurjongetje, buurmeisje, neefje of nichtje kennen dat wil leren schaken, je weet waar ze naar toe verwezen kunnen worden.
Frans Drummen
|
|
|
| |
|
|