|
|
|
|
Jeugdschaak promotie
zaterdag 1 juni 2013 |
|
|
|
Vrijdag 31 mei jl. stonden we (Jan Aalbers, Gerard Eickmans en ondergetekende) met een schaakkraam op het schoolplein van basisschool NSV2 (gelegen dichtbij de Goffert). We deden mee aan de jaarlijkse activiteitendag van de school. Voor ons is die schoolfeestdag een goede gelegenheid om het schaken onder de jeugd te promoten. Inmiddels de derde keer dat we meedoen. Er is een gezellige sfeer, tussen andere kraampjes van koekhappen, blikgooien, boogschieten en wat al niet meer. Al met al, een hele lage drempel voor kinderen om in contact te komen met het schaken. Niet voor niets dat inmiddels 4, 5 kinderen van het jeugdledenteam van SMB van deze school komen.
Dit was de 2e keer dit seizoen dat we bij een Nijmeegse basisschool een schaakpromotie deden. Enkele maanden geleden hebben we met enkele SMB-ers het jeugdschaak gepromoot op de basisschool de Hazesprong. Dit door middel van schaakuitleg en schaakspelletjes (zie het eerdere bericht hierover op de site). Elke keer is het even afwachten of het "aanslaat". Eigenlijk steeds wel. Er zijn namelijk altijd wel kinderen die al een beetje kunnen schaken en als er dan een paar van start gaan achter het bord zie je meteen dat "schaken doet schaken". Andere kinderen komen erom heen staan, stellen vragen over de speelzetten of doen daarna zelf hun eerste schuchtere zetten op het bord. Altijd leuk en fascinerend om te zien hoe intens sommige kinderen in het spel opgaan, zelfs al kennen ze de regels amper. Vaders (altijd vaders) geven aan de zijlijn commentaar of stiekem aanwijzingen en/of schuiven daarna zelf aan achter het bord. Bij schaken is er eigenlijk nooit een generatiekloof.
Gerard en ikzelf moesten, i.v.m. de eigen speelavond van de jeugd in de Klokketoren, iets eerder weg van de activiteitendag. Jan bleef de honneurs tot op het eind prima waarnemen. Al met al een goede manier om de jeugd te bereiken. Enkele foto's als illustratie. (ps. Gerard deed er eventjes een damsimultaan bij.)
Frans Drummen
|
|
|
| |
|
|